En (eld) vattensprutande drake med polisbevakning

Ny träff med  den trevliga fotokursen som numera består av 5 tjejer och vår manliga kursledare.  Avspända och givande diskussioner både under fotograferandet och efteråt när vi tittar på bilderna i datorn. Idag hade hönsen lugnat ner sig och tuppen behövde inte sätta pli på dem. 😀

Vi drog iväg till torget i Trelleborg.

Denna drake har jag fotat förut men idag blev bilderna helt olika de innan. På kursen idag handlade det mycket med fokusering av slutartiden. Att frysa vatten, bilar, cyklister i rörelse. Alternativt att få dem suddiga eller mjölkigt vatten.

Drakens vatten blev övningsmomentet. Mina första bilder visar draken tagen med hög slutartid för att ”frysa” vattnet, medan de senare är tagna med lång slutartid för att vattnet ska se mjölkigt ut. Kul att leka lite med det. Eftersom det började bli mörkt så blev det lite mer prat om ISO inställning och var gränsen går med risk för att ett för högt ISO gör bilden grynig. Fick ändra ISOtalet under tiden vi var ute då det snabbt mörknade. Med stativ kan man ha lågt ISO när det blir mörkt men ändå lång slutartid. Det kommer vi att prova senare.

Lite polisbevakning var ute i kväll.  Kan det varit för att skydda folk från drakens käftar? 🙂

2013-09-19 kurs 2 002 2013-09-19 kurs 2 004 2013-09-19 kurs 2 008 2013-09-19 kurs 2 007 2013-09-19 kurs 2 010 2013-09-19 kurs 2 012 2013-09-19 kurs 2 035 2013-09-19 kurs 2 037

5 thoughts on “En (eld) vattensprutande drake med polisbevakning

  1. christinafotograferar september 20, 2013 / 12:51 e m

    Tack! Det är kul att experimentera med olika inställningar. Vatten är tacksamt för man ser verkligen resultat 🙂

    Gilla

  2. mariayarri september 21, 2013 / 4:10 e m

    Åh vad roligt med fotokurs ! Fina bilder också .
    Jag är i färd med att hitta en systemkamera nu … Har varit helt inne på en Nikon men de egenskaper som jag vill ha på den gör att den kostar mycket pengar …
    Nu hittat en Pentax med samma kvalitéer men hälften så dyr … // Maria 🙂

    Gilla

    • mariayarri september 26, 2013 / 1:40 e m

      De kameror jag tittat på är en Pentax K-II s och Nikon D7100 eller Nikon D800 eller D800E … Nikons kameror ligger i en helt annan prisklass än Pentax …
      De egenskaper som jag vill ha är rejält vädertåliga, ett måste om man bor i Jämtland och är ute i ur och skur som jag är … Det andra är att det går att ta skarpa bilder, med fokus på detaljer …
      Som sagt det handlar om mycket pengar oavsett modell så jag vill tänka till ordentligt och skaffa mig information … Och prata med andra människor som kan detta med foto , vilket jag inte kan …
      // Maria 🙂

      Gilla

  3. christinafotograferar september 21, 2013 / 4:58 e m

    Tack Maria att du gillar fotona. Ja det är jättekul med fotokurs. Lär sig hela tiden något nytt 🙂
    Lycka till med din nya kamera. Det blir säkert jättebra.

    Jag har en Nikon D 5100 med objektiv Nikon 18-105mm 1:35-5,6G. Ett teleobjektiv Tamron 70-300mm F4/-5.6 samt ett microobjektiv AF-S Nikon 40mm 1:28G. Köpte först kamerahuset inklusive mellanobjektivet och skaffade mig tele och micro lite senare.

    Gilla

Kommentera

