Snurrigt i huvudstaden Colombo på Sri Lanka.

Här kommer tredje inlägget från Sri Lanka.

Av vistelsen i huvudstaden Colombo på Sri Lanka blev jag lika snurrig i huvudet som jag tänkte förmedla bilderna på.

Här kommer de i en salig röra! Bilderna har fått nummer i översta vänstra hörnet.

Det var så det kändes. Snurrigt av alla intryck och alla ljuden och svärmarna av alla människor, alla bussar och tuk tuks. Det hände saker överallt. Exakt hela tiden.

I staden finns det surrande Pettah distriktet med sina bazarer och monument från nederländska kolonialtiden. Och Fortområdet med eleganta esplanader prydda av palats från tiden med brittiskt styre. Och Galle Face, platsen där barn spelar cricket på stranden och par strosar längs promenaden i skuggan av skyskrapor.  Och massor av handel och brus inne i staden där allt händer.

1. 2. 3. 4. 5.6.
7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33.

10 thoughts on “Snurrigt i huvudstaden Colombo på Sri Lanka.

  1. John mars 18, 2017 / 7:43 e m

    Ja, där är det visst rörelse hela tiden. Visste inte att det fanns tuc tuc på Sri Lanka, men det är klart, Sri Lanka är influerat av Indien och var koloni till Storbritannien. Templen var fina, bild 22 och det sista. 🙂

    Gilla

    • Christinafotograferar mars 19, 2017 / 9:49 f m

      Jodå , tuk tuks var där ingen brist på . Tempel var där många och vackra av på Sri Lanka .

      Jo viss är det så att Sri Lanka har varit koloniserat mesta tiden. Sri Lankas kustområden koloniserades av Portugal under 1500-talet, och av Nederländerna under 1600-talet. Britterna kom till ön 1796 och 1815 lade de hela ön under sig (även det tidigare självständiga kungariket i landets bergsområde). Sri Lanka var därefter en brittisk koloni fram till självständigheten 1948.
      Sedan har det rasat inbördeskrig så det är inte länge som landet har haft lugnt.

      Liked by 1 person

  2. Antonia mars 19, 2017 / 7:10 f m

    Vilken resa du är på!!! Kameran kan lätt gå hela tiden. Mycket att fota. En fantastisk byggnad på bild 22. Då man fortfarande hade tid och fantasi att bygga storverk. Undrar vad är det för utsmyckning på den och hur långt tid det tog att smycka den.
    En fin serie.

    Gilla

    • Christinafotograferar mars 19, 2017 / 9:56 f m

      Jag var på denna resa i jan /februari men hittills bara lagt in 3 inlägg. Varit sjuk och ä fortfarande sjuk i en envis infektion/influensa liknande historia.

      Har försökt gå in på bloggen men inte precis orkat. Får lägga in lite bilder då och då.Bild 22 är ett tempel vilket där är gott om på Sri Lanka. Håller med dig om att det måste ha tagit en hel del tid att bygga. Dessa tempel är fantastiskt utsmyckade invändigt också. Kommer att lägga in lite fler tempelbilder sedan.

      Gilla

      • Antonia mars 19, 2017 / 11:01 f m

        Krya på dig. Det är många som har dragits med förkylning/influensa som är väldigt segdragen och man hostar väldigt länge efteråt. Segt.

        Gilla

  3. Jag mars 19, 2017 / 7:18 e m

    Många fina bilder från Colombo. Av någon anledning var jag aldrig till Colombo, men jag ser att gatubilderna liknar stadsbilder i Indien.

    Du får krya på dig och tänka att bloggen inte springer bort. Jag var sjuk på det där sättet förra året, så i höstas vaccinerade jag mig.

    Gilla

  4. Carita Liljendahl mars 31, 2017 / 7:21 e m

    En sådan fin blandning av allt, visar mångfalden!
    Gillade den gamla telefonkiosken, eller vad det nu var.

    Gilla

    • Christinafotograferar mars 31, 2017 / 7:41 e m

      Tack 🙂 Jag ville förmedla precis den känslan som jag kände av vimmel och röra som jag upplevde det. Jo, visst är det en telefonkiosk. Svunna tider för oss här i Sverige. Men den är ju ändå ganska ”modern” med sin knapptryckning 😀 Mins snurrskivan på de vi hade när jag var ”ung”.

      Gilla

Kommentera

