Underbara Rhododendron i Alnarpsparken

På nationaldagen tog vi en utflykt till vackra Alnarpsparken belägen mellan Malmö och Lund lite  västerut. En underbart vacker plats.

Följande foton kommer att börja en serie med växtlighet därifrån. Jag börjar med färgglada Rhododendron.

Vid Lantbruksuniversitetet i Alnarp finns en ståtlig park som stod färdig så tidigt som i slutet av 1880-talet. Den tornar upp sig likt en oas ur slättlandskapet och är till stor glädje för många, såväl människor som och djur.

Klicka på bilderna för att få dem större 

9 thoughts on “Underbara Rhododendron i Alnarpsparken

  1. Antonia juni 11, 2017 / 7:19 f m

    Jag är kluven, jag brukar också fota dem men jag är inte säker på att jag gillar dem. Fina bilder du tog.

    Gilla

    • Christinafotograferar juni 11, 2017 / 10:13 f m

      Kul att du tycker om mina bilder på Rhododendronen trots att du inte tror att du gillar denna blomma/buske. Jag som trodde att alla gillade de vackra blommorna på buskarna 😀 😀 😀
      De blommar ju dock bara så jättekort tid att det är risk att missa dem. Har en liten i min trädgård men på Alnarp fanns det jättemånga och stora. Kom dit i precis rätt tid.

      Liked by 1 person

      • Antonia juni 11, 2017 / 12:23 e m

        Ingen chans att jag missar dem, då vi har i vår förenings gård och de blommar ju just nu. Väldigt tåliga växter och grönt även på vintern.

        Liked by 1 person

  2. Jag juni 11, 2017 / 10:32 f m

    Jag har en känsla av att rhododenron ska upplevas just så här, i stor skala. Då bedåras man av mångfalden, frodigheten, färgerna och vad ska jag säga… dramatiken. Det är en växt som kräver sin scen, i en park för att komma till sin rätt, tycker jag. Ofta svulstig men ibland till och med skir. Jag funderade på rhododendron en gång i tiden, men påverkades av svärfars kommentar om att den är onaturlig i svensk miljö. Fina bilder från parken, roligt att du gör en serie!

    Gilla

    • Christinafotograferar juni 11, 2017 / 10:37 f m

      Du har helt rätt tycker jag när du skriver att de ska upplevas i en park. Då blir de mäktiga. Min ensamma lilla rhododendron i min trädgård kommer inte alls till sin rätt. Nu ska nästa inlägg som snart kommer visa gullregn från parken. Kul att du gillar att det blir en serie. 🙂

      Gilla

      • Jag juni 11, 2017 / 10:41 f m

        Oh, gullregn, det ser jag farm emot!

        Gilla

  3. Kreativ Frihet juli 26, 2017 / 2:56 e m

    Så vackert med rhododendron. Brukar också fotografera dessa 😊

    Liked by 1 person

Kommentera

