Falsterbokanalen

I slutet av augusti blev det en  cykeltur till Falsterbokanalen. Här kommer lite bilder.

Lite fakta om kanalen:

Den 22 december 1939 togs beslutet i riksdagen om byggandet av kanalen och redan 1940 sattes arbetet igång.

Kanal istället för farliga rev

Redan 1884 motionerade Mårten Dahn i riksdagen om att bygga en kanal genom Falsterbonäset, för att sjöfarten därmed skulle slippa det förrädiska Falsterborevet.

1896 påbörjade Skanörsfiskare en kanal, men de upptäckte snart att projektet blev för stort.

Under första världskriget kom frågan om kanalen upp på nytt, men det var först vid andra världskrigets början – då tyska mineringar gjorde sjöfart kring Falsterborevet omöjlig – som beslutet fattades.

Riksdagsbelut om kanal

Den 22 december 1939 togs beslutet i riksdagen om byggandet av kanalen och redan 1940 sattes arbetet igång. En bred gata höggs genom det då skogskädda området och grävningarna gjordes till stor del av värnpliktig personal.

Första fartyget 1941

Den 21 juli var Näset genombrutet och den 1 augusti 1941 gick distriktsfartyget Malmö, med bland annat sex stadsråd ombord, igenom som första fartyg. Kostnaden för hela kanalbygget blev 21 miljoner kronor. Till bro tog man den i reserv liggande Knippelsbron från Köpenhamn.

1992 byggdes själva brosystemet om och en ny modernare dubbeltungad bro stod färdig.

Källa :

https://www.vellinge.se/uppleva-gora/turism/sevardheter/ovrigt-sevart/falsterbokanalen/


Karta över Falsterbonäset med (röda markerinen) Kanalen
Den gamla Knippelsbron här ovan, från Köpenhamn som blev bro över Falsterbokanalen. Nedan den nya bron. Broöppning

 

Annonser

12 tankar om “Falsterbokanalen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.