2. Första dagen i Kina. Peking / Beijing

Dag 1 var resdag.

Den 29/3-14/4 åkte vi på en storslagen rundresa i Kina med Lotus Travel på 17 dagar. https://www.lotustravel.se/resor/kina/stora-kina/

Inlägget är från 2a dagen, samma dag som vi landade på morgonen.

Vi var en grupp på 25 personer som hade riktigt trevligt tillsammans under resan. En del tid hade vi även till eget förfogande under vissa dagar.

Vi landade tidigt på förmiddagen den 30/3 i huvudstaden Peking/Beijing efter att ha flugit hela natten. Vi blev upphämtade på flygplatsen av vår kinesiska svensktalande guide som skulle vara med oss under resan. Eftersom vi inte kunde checka in på hotellet så tidigt, kastades vi rakt ut i Beijing bland en otroligt massa människor , bilar och sevärdheter. Körsbärsträden, persikoträden och magnolian blommade för fullt.

Peking heter egentligen Beijing och jag kommer att nämna staden så framöver i inlägget.

Vår guide berättade att det numera bodde nästan 25 miljoner människor i Beijing på en yta att jämföra med Skåne. Inte så konstigt att där var mycket folk.

Vi åkte  först till Fågelboet som också kallas Beijing National Stadium. Det byggdes för de olympiska  spelen, som huvudarena, då Kina var värd år 2008.  Fågelboet rymmer 91 000 personer. Den användes vid invignings- och avslutningsceremonierna samt för friidrott och fotboll.

Fågelboet är världens största stålkonstruktion. Hela stålkonstruktionen väger 45,000 ton och den hålls upp av 24 huvudpelare. Varje pelare väger 1 000 ton. Byggnaden är 294 meter bred och 69 meter hög.

Genom de olympiska spelen fick världen se ett nytt modernt Beijing. Man kunde se en helt nyskapade arkitektur i staden.

Därefter åkte vi 1,5 mil från centrala Beijing till det Kejserliga sommarpalatset. Oj, vad mycket folk här var.

Jag fotade mycket och fick också här för första gången vara med om hur mycket Kineserna fotade oss och även ville ha foton med dem och oss på. Så fortgick det under hela Kinaresan. Vi var väldigt intressanta. Det kändes nästan som om vi kom från en annan planet! Jag har aldrig blivit så mycket fotad.

Sommarpalatset i Beijing – byggdes först 1750, men blev till stor del förstörd i kriget 1860 men blev så småningom återställt på sin ursprungliga grund.  1998 blev Sommarpalatset upptagen i Unescos världsarvslista.

Palatset var sommarbostaden för Kinas kejsare som annars bodde i  Den Förbjudna staden.

År 1888 flyttade Kejsarinnan Cixi in i Sommarpalatset. Hon såg till att det gjordes omfattande underhåll och en utbyggnad av Sommarpalatset. Kejsarinnan Cixi hade mycket politisk makt i Kinas långa historia. Dagens kineser tycker inte om henne då hon anses ha varit en manipulerad, kallblodigt kvinna som enbart ville öka sin egen politiska makt. Men kineser säger också att utan Cixis själviskhet hade inte Sommarpalatset sett ut som det gör idag. Den sista kejsaren störtades år 1911 och år 1924 öppnades palatset för allmänheten.

Sommarpalatset har ett vackert parkområde som till hälften består av en stor konstgjord sjö, Kunmingsjön. Sjön tog 14 år (1750-1764) och 10000 arbetare för att färdigställas.

Den största bron i Kunmingsjön är 150 meter lång och 8 meter bred.. Från varje kant har bron åtta valv, och numret åtta symboliserar lycka och rikedom i Kina. Det nionde valvet i mitten är störst och siffran nio är kejsarens viktigaste nummer. Bron symboliserar alltså kejsaren i mitten med lycka och rikedom på vardera sida.

Långa Gången (Changlang) som är en 728 meter lång byggnad som löper längs med norra stranden av Kunmingsjön. Gången är dekorerad med 1 400 fantastiska målningar med historiska motiv. Gången byggdes för att man skulle kunna njuta av vyerna av sjön även under regniga dagar.

Några tog sig tid att spela kort mitt i folkvimlet.

Där Långa Gången slutar ligger Marmorbåten den  är inte gjord i marmor. Den är gjord av trä som målats så att det ska se ut som marmor.

Länk nedan om man är intresserad, kan läsa mer om det jag har skrivit i detta inlägg.

15 tankar om “2. Första dagen i Kina. Peking / Beijing

1. Ler när jag ser Peking igen. En del av mig finns fortfarande kvar här. Och OS upplevde vi här 2008 med en hel del evenemang på Fågelboet. Mäktigt. Peking är ju en stad att fascineras av. och en stad i ständigt växande. Ni fick en riktig rivstart på resan men det är ju lika bar att hålla i gång för att komma in i ”rätt tid”. Vi flyttade hem till Sverige 2010, efter fyra år här och har varit tillbaka vartannat år efter det. Senast i mars 2018.
    Vackra bilder från för mig väldigt välkända miljöer.
    Ser fram emot mer.

Gillad av 1 person

• Vad kul att du återupplever Peking med mina bilder. Är ju alltid kul om ens bilder och inlägg kan förmedla något.
      Landet är ju en så enorm kontrast emot Sverige. Vi fick ett så positivt intryck av Kina på vår rundresa och Kina känns inte så avlägset och främmande nu som det gjorde innan resan. Man visste ju ingenting förut.
      Förstår verkligen att det måste ha varit mäktigt att bo där och även att ha upplevt OS där. Kul att du åker tillbaka med jämna mellanrum.

2. Huh! Vilken fart! Tror nog att jag skulle vara utmattad efter första dagen. Intressant med blandningen gammal och nytt, jag tänkte som du, har de verkligen byggt så mycket modernt på så kort tid? Gillar arkitekturen i Fågelboet, magnoliaträden och kortspelarna. De finns ett lugn i dem.

Gillad av 1 person

• Det var ingen ”semester” precis 😀 Fick verkligen ha återhämtning vid hemkomsten. Gick på viljekraft ibland. Men var väldigt, väldigt givande. Jo de har byggt i rekordfart. Det är ett land verkligen i framfart. De har resurser och mycket duktigt folk. Från 1992 har de byggt mängder av skyskrapor. Och vi ska inte tala om vilket enormt vägnät med mängder av broar och stora på och avfarter som de har byggt. Sedan har de ju dessutom ett stort tunnelbanenät. Allt är så enormt strukturerat för att fungera för så enorma mängder folk. Jag blev verkligen imponerad av det.

3. Det där Fågelboet minns jag väl. Otroligt vad 11 år går fort.
    Så du är från en annan planet. 😉
    Marmorbåten är med andra ord ett fuskbygge.
    Fascinerande att få se och läsa om ett stort land med en helt annan kultur.
    Hälsningar från ett varmt Gotland som vi ska lämna om några timmar.

Gillad av 1 person

• Kul! Du har varit där ! 🙂 Ja 11 år går fort i livet. Kul att du tycker om att läsa om och se bilder från Kina. Jag har nu kommit till inlägg 26 och de 17 dagarna närmar sig sitt slut. Har ca 2-3 inlägg kvar. Det var en enormt innehållsrik resa.
      Jo, visst kan man kalla båten fuskbygge 😂😂🤣
      Vi blev ju fotade under hela resan lika mycket som vi fotade dem. Så att känna sig från en annan planet eller som en kändis, blev vardag under tiden där. Vi har säkert hamnat på deras motsvarighet till FB så mycket som de tog bilder, men å andra sidan så hamnar ju de på min blogg 😂
      Jaså du lämnar Gotland nu. Vi åker dit om ca en vecka och ska vara där i en vecka. Ska bli jättetrevligt. Vi ska bo i ett stort hus (8 pers) precis innanför murarna i södra Visby. Vi har ploppat in på en karta ställen som vi kanske ska besöka, Hoppas det kan bli lite foton. Men blir genast svårare när man är i ett sällskap på 8 pers. Jag kan ju inte begära att de ska stanna var gång jag vill fota 😀

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.