6. Staden Sushi och sidenfabrik. Kina

4e dagen i Kina den 2/4 Flygning , säkerhetskontroller och Sidenfabrik

Vi var uppe tidigt för kl 6 blev vi hämtade med bussen för att åka till Pekings flygplats. Det var dags att flyga vidare till Shanghai för att där bli hämtade med en annan buss och åka till Sushi.

Det blev en ny upplevelse att gå igenom säkerhetskontrollen i Peking. Vi kom efterhand på, att Kina var otroligt petiga med sina säkerhetskontroller på alla flygplatser jämfört med andra flygplatser i andra länder som vi flugit ifrån. Och då är ju de också väldigt noggranna.  Det är ju bra med säkerhet men det tog ju en hel del tid och var lite joxigt. Man blev heller aldrig klok på hur många extra gånger man skulle visa pass, visum och boardingkort. Man fick lämna fingeravtryck eller bli ögonscannad. De kände igenom alla trots att det var ok och det inte pep, när man gick igenom den scannande bågen.

Dessutom fick man plocka upp ur handbagaget utöver ev. vätskor och mobil och annan elektronik, sådant som paraply, sladdar batteri och dessutom på ett ställe fick jag ta ur mitt batteri ur kameran.

Denna gång på Pekings flygplats var vi några, däribland jag och min man, infösta mellan linor in i ett stopp, när alla övriga i vår grupp traskade iväg. Där blev vi topsade på kläderna.  Möjligen om vi hade sprängmedel eller knark.  Sedan fick vi gå.  Kändes lagom kul.

När vi sedan gick igenom säkerhetsscanningen blev jag stoppad och en kvinna som inte sa ett ljud, började känna igenom mig och skannade, om och om igen och blev inte nöjd.  Hon upptäckte min säkerhets magväska så jag fick plocka ut alla pengar och kreditkort. Hon gav sig inte så biljetten där i åkte också.  Hon var fortfarande inte nöjd och stirrade misstänksamt på min väska. Där stod jag och försökte berätta om min safetyväska medan hon kollade strängt på mig. Tillslut fick jag gå, med pengarna, kortet och biljetterna i handen och den tomma safetyväskan åkte in i scannern.  Suck så drygt. Hon verkade minst tro att det var en bomb som jag hade. Det blev en hel del skämt om det, av de andra i vår grupp (som sett allt), att jag skulle utgöra en säkerhetsrisk och att de skulle få bry med mig på kommande flygningar.

I fortsättningen under kommande flygningar bestämde jag mig för att lägga safetyväskan i min ryggsäck som jag dessutom hade lås på. Jag hade ju hela reskassan på mig under de dagar som vi flög och bytte orter och då vi inte hunnit checka in på hotellet förrän på kvällen för att där lägga allt i safetyboxen.

Här kommer en bild på min säkerhetsmagväska som ju är gjord för resor. (det fungerade alldeles utmärkt med den på flygplatsen när vi flög hemifrån).

Efter flygningen blev det lunch. När vi åt alla i vårt sällskap så satt vi vid runda bord med 8-9 personer vid 3 bord. Där var en glasskiva upphöjd på bordet där de ställde in uppemot 9 rätter som vi sedan fick snurra runt emellan oss och lägga upp på ett litet fat.  Ett exempel nedan.Maten varierade under resan både på restaurangerna och beroende på vilka orter vi var på.  Förra kvällen så var maten stark så näsan rann, men väldigt god. Till lunchen den här dagen med fisken (se bild) var rätterna totalt smaklösa.  Fisken var sönderskuren med ben och allt och sedan friterad.  Var någon slags Karp. Guiden bad oss att se upp med benen, för en gäst tidigare hade satt i halsen och hon hade fått åka till sjukhuset med den personen.  Kyckling serverad med ben styckar de också så märkligt för det var småben som tusan i det.

Efter lunchen åkte vi till en sidenfabrik där vi fick höra och se hur det gick till från larv till kokong,  hur man nystade upp sidentråden, fick se vävstolar och hur man drog isär små sidenrutor till lager på lager 50 gånger till ett sidentäcke.  Kom in i en jättestor affär där man kunde köpa täcken, lakan, kläder, kalsonger, pyjamas påslakan ja allt möjligt. Men fast det är ”billigt” här var det ändå jättedyrt.  Påslakan till 2 sängar och örngott så kostade det billigaste 5000sv kr. Hur dyrt hade det då inte varit i Sverige? Det blev inget köp här.

Det mesta av världsproduktionen av silke produceras i Kina.

En legend säger att den kinesiska kejsarinnan, Xi Ling Shi, drack te i en trädgård med mullbärsträd när en kokong föll ner i hennes kopp. Det varma teet löste upp puppans yttre lager, och när hon försökte fiska upp den ur koppen upptäckte hon att puppan innehöll en lång fin tråd. Hon fortsatte att dra i den närmast ändlösa tråden och upptäckte därmed ett sätt att vinda upp silkestråd på.

Vid den här tidpunkten i Kinas historia var vävning redan ett etablerat hantverk, så det var en uppenbar möjlighet att omvandla den nyupptäckta fibern till textilier.

Vi var på ett museum i Sushi som designats av den världsberömde arkitekten I.M.Pei. Man fick inte fota där inne.

Vi går också och tittar på de fina kanalerna i Sushi.

Kl 17,30 checkade vi in på Aster hotell för en natt här. Då hade vi varit igång sedan kl 5 på morgonen. Vi var en aning trötta!

Den här kvällen fick gruppen som omväxling, buffé på hotellet i en häftigt snurrande restaurang högst upp på hotellets våning 19. Jo, restaurangens mitt, där man hämtade maten snurrade faktiskt. Så när man skulle gå och ta nytt eller gå tillbaka till bordet så visste man inte var man hamnat under tiden. Var väldigt speciellt. Det märktes på maten att vi nu hade kommit till en annan del av Kina. Här serverades fiskhuvud, groda och lite annat konstigt som jag inte tog av. Men mycket annat också som var riktigt gott. Här fick vi också Kinesiskt vin till maten. Övriga måltider har vi fått 2 glas öl.

Här har jag ”lånat” 2 foto som jag hittat från en websida på hotellet och dess snurrande restaurang.

15 tankar om “6. Staden Sushi och sidenfabrik. Kina

• Maten var för det mesta väkdigt god. Man åt ju flera rätter till var måltid. De kom alltid in med ca 9 fat vid vaje runt bord när hela gruppen åt gemensamt. När vi var själva beställde vi 2 rätter. Man tar in antal rätter som man ca är i antal vid bordet. Vi åt alltid med pinnar. Blev riktigt duktiga på det 🙂 Silkestillverkningen var väldigt intressant att se.

Gillad av 1 person

1. Spännande läsning och fina bilder! Maten verkade lite sådär, men såklart vill man prova det lokala köket 🙂
    Jag försökte kommentera härom dagen, men när jag klickade på ”skicka” så försvann det bara – får se om det funkar idag.

• Jo det funkar! Konstigt att det inte gick häromdagen. Jag måste ju säga att maten i stort var väldigt god. Det var just här som det var smaklöst. Maten varierade lite i kryddning och smak. Kina har ju många olika kök beroende var i landet man befinner sig.

Gillad av 1 person

2. Jag hänger med vidar epå er resa- Och även här känner jag igen mycket. Även vi har hamnat i liknande kontroller på Pekings flygplats men vi hade ju lärt oss efterhand. den hårda vägen , hur vi skulle packa handbagaget.
    Lite trist med maten. Vet att en del resebyråer väljer billiga kinesiska alternativ och även alternativ där maten anpassas. Känns lite trist. För bra kinesisk mat finns alltid att tillgå.
    Bra att ni fick en fin buffé här uppe i tornet. Tyckte mig även känna igen hotellet. Har bott på ett med liknande namn i Shanghai. Kanske samma kedja.
    Detta med runda stora bord med snurrande glasskiva är vanligt på många kinesiska restauranger. Väldigt praktiskt att snurra maten så att alla kan ta av den.
    Och visst är det fascinerande med silke och dess historia.
    Stort tack för turen och de fina bilderna.

Gillad av 1 person

• Maten ska jag som helhet inte klaga på. Vårt resebolag Lotus travel finns inget att klaga på. Vi var verkligen nöjda. Maten var bara här som den var smaklös. I övrigt var det gott. Förutom i Jangzu där vi fick en massa benbitar i köttet när vi var ute och åt på egen hand. Men valde väl fel, helt enkelt. Flygplatsstöket lärde vi ju också så det gick lättare sedan. Men de var verkligen omständiga 😂. Sidentillverkningen var intressant att få se.

3. Nog har man varit med om petiga säkerhetskontroller även i Europa, i London blev vi otroligt noggrant kontrollerade och barnen fick plocka isär sina små fläktar bland annat. Irriterande just då, men bra. tycker jag.

Intressant med silkestillverkningen! Detta med annorlunda styckning av kycklingen minns jag från Indien att vi blev förvånade över – men kul att allt inte är lika överallt, att det finns saker att överraskas av. Jag hoppas att restaurangmitten snurrade långsamt, jag skulle kanske blir sjösjuk, haha.

Gillad av 1 person

• Säkerhetskontrollerna var sega men det var bara att acceptera och vänja sig. Håller med dig att det ju ändå är bra. Vi flög ju 4 gånger inrikes och så en gång till från Peking när vi reste hem. Så man lärde ju sig.
      Silkestillverkningen var intressant att se. Så fantastiskt stark tråd det blir.
      Köttet styckade man för oss väldigt konstigt. Bäst var maten som inte hade ben i sig. Kan tänka mig att det verkligen är annorlunda i Indien också.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.