15. Kvarteret bakom hotellet. Shanghai. Kina

9e dagen den 6/4 på vår resa med Lotus Travel  https://www.lotustravel.se/resor/kina/stora-kina/

Den här dagen hade vi halva dagen för oss själva. Senare på eftermiddagen flög vi till Guilin sydväster ut, 180 mils flyg i 2,5.tim, där vi skulle övernatta en natt.

Till lunch beställde vi en enkel omelett.

Man kan ju nog säga att man tagit examen i att äta med pinnar när man klarar att lätt som en plätt att äta både omelett och hala jordnötter med pinnar. Man lär sig snabbt när man äter med dem varje dag.

För att inte gå vilse och inte hitta tillbaka i tid tills bussen skulle ta oss till flyget bestämde vi oss för att ta en promenad bakom hotellet och noga memorera var vi gick för att hitta tillbaka.

Vårt 5 stjärniga hotell Ocan Hotel ( första bilden , lånad från hotellets sida)  låg med utsikt över en massa moderna höga hus. På promenaden ett kvarter bakom det, hamnade vi i en helt annan värld av Shanghai.

Det var verkligen kontraster överallt i detta land.

Nedan från promenaden bakom hotellet. Lägg märke till  att man luftar och torkar tvätt och sängkläder överallt där det går.Dessutom  bland  alla elledningar.

Jag fick syn på några ensamma blommor som jag var tvungen att fota mitt ibland allt det grå i stadsdelen. De lyste ju upp !

20 tankar om “15. Kvarteret bakom hotellet. Shanghai. Kina

1. Helt otroligt vilken kontrast det är på det fattiga och det rika. Det ser livsfarligt ut med alla elledningar som hänger hur som helst. Kan inte vara roligt att vara elektriker där om något går sönder. Det måste vara en upplevelse ändå att se detta enorma land med alla kontraster i både landskap och ekonomi. Kul att följa med så här i efterhand!

Gillad av 1 person

2. Fantastiskt att få se denna del av Shanghai! Verkligen en kontrast till ert toppmoderna hotell! Otroligt hur det kan fungera med denna elledningskaos, men förmodligen vet elektrikerna hur man tar hand om röran. En svensk elektriker … eller deras skyddsombud skulle nog få huvudvärk 🙂
    Tack för härliga bilder igen!

• Tack så hjärtligt! Kul att du gillar bilderna 🙂 Shanghai är verkligen en blandning av gammalt och nytt. Jag tror nog också att Svenska elektriker hade fått huvudvärk av elröran. Men de som sysslar med det i Kina borde ju ha lite ordning i oredan ändå 😀
      Det var inte så i de nya områdena. Där såg man inga röriga elkablar. var nog nergrävda precis som vi har här.

Gillad av 1 person

3. Du besvarade min fråga innan den ställdes. 😝 Om ni inte var rädda att gå vilse på fria dagar i ett land där man inte förstår skyltar och folk är inte vidare på engelska.
    Undrar hur de bodde inne i de hus du visar och varför de torkar utanför. Känns som det blir smutsigt med det samma.
    Dessa frihängande elledningar är verkligen fula och livsfarliga. Men funkar för dem. Samtidigt som landet är tekniskt drivande.

Gillad av 1 person

• Jag tror att det hade varit väldigt svårt att ta sig fram på en rundresa på egen hand. Hade varit väldigt svårt att hitta de sevärdheter vi var på. När vi hade fria dagar så höll vi oss ju för säkerhets skull lite begränsade. På vissa ställen fick vi timmar eller halva dagar fritt och skulle träffas senare vid en speciell plats. Då gällde det att memorera vart man gick.

När vi anlände första dagen fick vi en lapp med vår guids mobilnummer. Vi blev också uppmanade att ta med ett visitkort från hotellen vi bodde på med adress skriven på kinesiska samt telnr. Om vi gick vilse så kunde vi försöka be någon yngre Kines som var mest troligt att de kunde lite engelska att hjälpa oss att ringa guiden eller fixa en taxi som kunde ta oss tillbaka till hotellet. (Om vi skulle ringa från vår Svenska mobil så hade det kostat 25 kr/min så det var ju inget bra alternativ.) Men oj vad vi lärde oss att memorera korsningar och platser. Lite orolig var man ju för att villa bort sig.

Elledningar av detta slaget finns ju i flertalet andra länder också. Kineserna är ju bland de ledande länderna numera helt tekniskt, så i nybyggda områden var elledningarna nergrävda och höll säkerligen lika hög standard som våra här hemma. Att hänga tvätt bland dessa ledningar tycket jag såg livsfarligt ut så det lockade verkligen till att ta foton på dem. Och tvättens renhet efter att torkats ute bland trafik mm , ja det kan man ju undra hur ren den blev.
      Jag kommer att göra lite inlägg senare från inomhusmiljö.där vi fick gå in i hus och titta.

Gillad av 1 person

• Tack för det utförliga svaret. Helt klart ett jättespännande land. Men är säkrast att resa ihop. Jag är inte alls emot gruppresor för guiden vet redan vart är värt att gå och kolla.

• Jag tycker att vissa underskattar gruppresor. Det är ju som du skriver att med guiden så hamnar man verkligen på de intressanta ställena. Det blir effektivt och jag tror att man hinner så mycket mer. Vår svensktalande kinesiska guid var så enormt kunnig och vi fick reda på så mycket som hon berättade som vi annars hade missat.

4. Jag läser kommentarerna om gruppresor. Jag skulle gärna åka till vissa länder/orter med en sådan, men när jag läser programmet så inser jag att jag inte skulle klara takten. Jag måste vila ordentligt mellan varven.

Mycket att fotografera finns det förstås i ett land med många kontraster. Rolig att se skillnaderna ändå: elledningsormbon finns i många länder och att hänga ut tvätt likaså, men det här sättet, att lägga ut tvätt på cyklar och annat har jag inte sett tidigare. Roliga och intressanta bilder.

Gillad av 1 person

• Det om gruppresor : Jo det var ett riktigt tufft tempo. Upplevde det inte lika tufft på Kuba (men här hade vi enbart en veckas rundresa). Här blev det extra tröttande för att det var så mycket folk överallt vilket jag inte är van vid ( vem är det från Sverige?) samt 4 inrikesflygningar som också blev enormt tröttade. De flesta avgångar på Lotus travel var på 15 dagar men vi valde 17 dagar för att få 2 extra fridagar till återhämtning. Det var välbehövligt att kunna ta det i sin egen takt, stiga upp senare på morgonen, gå ut i sin egen takt och tid och hinna vila lite innan vi letade upp en restaurang på kvällen för att tidigt gå hem och ta det lugnt på rummet. Men, jag var urtrött på hemresan och det satt i länge när vi kom hem.
      Trassliga elledningar har jag också sett tidigare men här blev det lite extra intressant med alla kläder och täcken mitt i allt i hoppa. Och tvätten på cyklar och allt man kunde hitta att lägga den på var ju också lite nytt.
      Vad kul att du tycker det är roliga och intressanta bilder 🙂 Det blir jag glad för 🙂

5. Härligt inlägg!
    Gillar rörigt, men detta var kanske mer än rörigt. Har lite svårt för tvätt hängande överallt, men alla upplever detta olika.
    Elledningarna är värre där än i Spanien, roligt.
    Skulle vilja prova maten.
    Önskar dej en fin dag!

Gillad av 1 person

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.